dimecres, 6 d’agost del 2014

LA GESTIÓ DE L'ENLLUMENAT PÚBLIC

En el ple del passat dia 23 de juliol la majoria dels regidors i regidores de l’ajuntament de Montblanc van aprovar que fos una empresa privada qui gestionés l’enllumenat públic del municipi. Els dos regidors de l’Entesa hi vam votar en contra.

Per quins motius no hi estem d’acord? Primer que tot perquè no tenim clar que hagi de ser una empresa privada qui obtingui un benefici (les empreses evidentment treballen per obtenir beneficis!) de la gestió de l’enllumenat. No pot ser l’ajuntament que a través d’una empresa municipal gestioni l’estalvi que es pot generar?

L’enllumenat públic de Montblanc necessita una millora, regularitzar i legalitzar les instal·lacions que no estan del tot correctes i reduir consums. De la mateixa manera que ho necessiten les instal·lacions elèctriques dels edificis municipals! És necessari invertir i fer millores i la forma de fer-ho ha de ser estalviant una part del cost de l’energia que es consumeix. Si això ho pot i ho sap fer una empresa privada , no ho podem fer nosaltres? No ho pot fer una empresa municipal que gestioni els costos elèctrics i els estalvis que es puguin generar?

La nostra proposta és crear una empresa municipal o modificar l’objecte social de l’empresa da l’aigua i gestionar-ho conjuntament. Es tracta de treballar conjuntament els tècnics electricistes de l’ajuntament en col·laboració amb un tècnic superior que gestioni els costos i els estalvis a partir de negociar amb les empreses proveïdores d’electricitat a l’hora que legalitzi i proposi millores a les instal·lacions. Naturalment també caldria fer un pla d’actuacions plurianual , però , en cap cas, allò que es planifiqués seria inamovible durant un nombre important d’anys. Pensem que és una proposta viable que pot gestionar a l’hora l’enllumenat públic i els edificis municipals . Permetria ser més eficients i propers i col·laborar amb els industrials locals quan les circumstàncies ho fessin necessari. A Montblanc tenim l’experiència d’Aigües de Montblanc , que desprès d’haver estat en mans privades es va veure necessari reconvertir-la en empresa municipal per millorar-ne la gestió.

El plec de clàusules que ara s’ha aprovat per convocar un concurs públic i adjudicar aquest servei representa un compromís par part de l’ajuntament durant 16 anys (fins l’any 2031!). Que a preus actuals te un cost anual de 195 528 € més IVA. Aquí cal afegir-hi tots els extres i imprevistos que surtin.

Així doncs tanca la porta per molts anys a replantejar-se la gestió o com a mínim a replantejar-la sense un cos afegit important. Aquesta decisió de fet ja estava presa fa dies , l’antic equip de govern s’ havia plantejat aquesta idea a principi de legislatura i ara s’ha materialitzat. Nosaltres no vam participar d’ aquest plantejament inicial i no tenim clar que sigui la única opció viable.

Se’ns ha dit que no hem presentat propostes, és ben clar que sí que tenim propostes . També hem plantejat qüestions i dubtes sempre que s’ha parlat d’aquest tema . Hem estudiat la proposta i hem posat interès i ganes de trobar una sol·lució acceptable per tothom però és evident que es tracta de dos models que des d’un principi estan en posicions molt llunyanes . Nosaltres no veiem que la única sol·lució per millorar l’enllumenat sigui privatitzar-lo o “externalitzar-ho” com a alguns que els agrada més dir!

Tant de bo els equips de govern dels propers setze anys puguin pensar que s’ha pres la decisió correcta. Ara mateix estem decidint per tots ells!